Aarhus University Seal

Time

Wednesday 28 May 2014,  at 16:00 - 17:30

The AIAS Auditorium, Building 1632, Høegh-Guldbergs Gade 6B, 8000 Aarhus C

Hvert sekund modtager hjernen langt mere information fra øjnene, end vi kan opfatte bevidst. Heldigvis har vi indbygget nogle mekanismer i hjernen, der sætter os i stand til at udvælge det vigtigste af denne information. Denne udvælgelsesproces svarer til det, man almindeligvis kalder opmærksomhed. I de seneste årtier er forståelsen af hjernens opmærksomhedsprocesser blevet kraftigt udbygget. Der findes nu detaljerede psykologiske modeller af, hvordan processerne foregår, og vi har en stor viden om hvilke dele af hjernen, som de afhænger af. Hør om denne nye forskning og oplev små tests af, hvordan din egen opmærksomhed fungerer.

Kort CV

Thomas Habekost er professor mso. i kognitiv neuropsykologi ved Københavns Universitet. Han forsker i visuel opmærksomhed og kombinerer studier af et traditionelt humanistisk område - bevidsthedslivet - med naturvidenskabelige metoder for at afdække de mekanismer, der styrer vores opmærksomhed.

Program for alle AIAS DUA PEP-TALKS kan findes her.

Tilmelding på www.youngacademy.com.

Hvad er DUA PEP-TALKS?

DUA PEP-TALKS er en række foredrag, hvor nogle af landets dygtigste unge forskere, medlemmerne af Det Unge Akademi, fortæller om deres forskning, hvad de brænder for, og hvorfor det er så fedt at være forsker.

En DUA PEP-TALK varer 35 min og bagefter er der rig mulighed til at stille spørgsmål, både til selve forskningen men også til foredragsholderen, som gerne deler ud af sine personlige erfaringer og oplevelser som forsker. Foredragene er gratis og åbne for alle elever på gymnasiale uddannelser samt 1. års universitetsstuderende.

Efter foredraget indbydes deltagerne til sodavand og snacks.